Piriformis Spier Masseren
01 januari 2024 
1 min. leestijd

Piriformis Spier Masseren

Je piriformis spier masseren met een eenvoudige zelf massage techniek! In dit artikel en video laat ik je zien hoe je gemakkelijk de diepliggende piriformis spier kan laten ontspannen.

Met slechts een tennisbal kan je namelijk zelf de triggerpoints van de piriformis spier masseren. Zodat je verlichting kunt vinden voor een pijnlijke piriformis spier, die kan zorgen voor bilpijn.

Piriformis Spier Masseren

De piriformis spier is een kleine, diepliggende spier die behoort tot de groep van de zogenaamde diepe gluteale spieren. Deze spier bevindt zich in het bekkengebied, diep onder de grote bilspieren. De piriformis loopt dwars over het heupgewricht, van het heiligbeen (sacrum) naar de buitenzijde van de dijbeenkop (trochanter major) van het dijbeen.

Piriformis Spier Zelf Massage Techniek


  • Zit op een tennisbal met je bil
  • Plaats de tennisbal tussen je dijbeenkop en het heiligbeen
  • Beweeg heen en weer totdat je een gevoelig punt vindt.
  • Rol de tennisbal langs de spier en zoek naar andere gevoelige plekken.
  • Leun over de tennisbal, ontspan, en beweeg zachtjes heen en weer om druk uit te oefenen op de spier.

Herhaal deze techniek gedurende 20-30 seconden op elk gevoelig punt. Je kunt de druk aanpassen door je handen en voeten te gebruiken om te variëren.

Toevoeging op Piriformis Masseren

Na de massage zijn er stretchoefeningen die kunnen helpen bij het verminderen van spanning in de piriformis spier.

  • Knie naar Borst Stretch: Liggend op je rug, trek een knie naar je borst en houd het vast.
  • Schouderbrengende Stretch: Liggend op je rug, kruis je knie diagonaal over naar de andere schouder.
  • Brug Oefening: Kantel je bekken omhoog terwijl je op je rug ligt, knijp in je billen en laat dan rustig zakken.

Regelmatig je Piriformis Spier Masseren

Door regelmatig je piriformis spier te masseren en aandacht te besteden aan stretch oefeningen, kun je werken aan het verminderen van pijn en ongemak in de piriformis spier. Als aanvulling zou je spierversterkende oefeningen kunnen doen om te voorkomen dat de bilpijn terug komt.

Over de schrijver
Bastin Hofman is de oprichter en eigenaar van de Lage Rugpijn Fysio.nl. Sinds 2006 begeleid hij dagelijks als, Fysio-Manueeltherapeut, mensen naar een pijnvrije rug. Zijn specialisme van rugpijn wordt onderbouwd vanuit zijn wetenschappelijke opleiding als Master Manueeltherapeut (Msc) en Psychomische Fysiotherapeut (i.o). Inmiddels doorliepen al meer dan 2500+ mensen zijn "Online Screening" en hij heeft meer dan 250+ rugpijn gerelateerde video's en artikelen beschikbaar.
Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
50%
Download Gratis