Bloeddruk

De bloeddruk is de kracht waarmee het hart het bloed je hartvaten inpompt. Er bestaan bij het meten van je bloeddruk twee waarden;
  • De bovendruk wanneer het hart samenknijpt (systolische bloeddruk)
  • De onderdruk wanneer het hart ontspant (diastolische bloeddruk)
De streefwaarde voor een gezonde bloeddruk bij volwassenen is een waarde onder de 140/90 mmHg. Een optimale bloeddruk wordt gezien bij een waarde van 120/80 mmHg. Een hoge bloeddruk wordt gezien als een risicofactor voor het oplopen van hart- en vaatziekten.Een bloeddruk die hoog is, voornamelijk de bovendruk, zorgt voor een vergrote belasting op je hart en bloedvaten. Dit werkt niet alleen het sneller vormen van aderverkalking in de hand, maar zorgt ook voor het eerder uitputten van het lichaam.Bloeddruk

Hoge bloeddruk

Bij een hoge bloeddruk is er vaak een koppeling te maken met een hogere hartslag, verminderde hartcoherentie en een verkeerde ademhaling. Allemaal factoren waardoor het lichaam moeite kan hebben om te ontspannen en meer onderhevig is aan stress.Je bloeddruk kan negatief beïnvloed worden door roken, overgewicht, diabetes, hoog cholesterol, maar ook door langdurige stress. Bij inspanning is het normaal dat je bloeddruk omhoog gaat, maar in rust hoort hij laag te zijn volgens hierboven genoemde streefwaarde.

Symptomen hoge bloeddruk

Bekende symptomen die kunnen voorkomen wanneer je voor langere tijd een hoge bloeddruk hebt zijn o.a.:
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Kortademig
  • Rusteloosheid
  • Wazig zien
Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)