Stenose Rug Symptomen

Stenose rug symptomen zijn erg herkenbaar. Daarnaast zijn er ook bepaalde kenmerkend die de symptomen van een stenose kunnen laten opkomen of verdwijnen. Hier vertel ik je in dit bericht meer over.

Er zijn meerdere manieren waarop je de symptomen van een lumbale stenose kan ontdekken. Ik zal je ten eerste vertellen wat de symptomen van een stenose zijn. Maar vooral wat voor waarde bepaalde kenmerken en onderzoeken je geven!

Lumbale Stenose Symptomen

Wanneer een kanaalstenose zorgt voor klachten kan dit zorgen voor een variatie aan symptomen. Meeste kenmerkende is het optreden van bil pijn en/of uitstralende beenpijn. Eventueel in combinatie met vermoeidheid van het been met of zonder lage rugpijn. Naast de symptomen van een stenose zijn er ook een aantal karakteristieke kenmerken waarbij de symptomen opkomen of juist verlichten.

Kenmerkend voor het optreden van stenose rug symptomen zijn;

• Rechtopstaande handelingen, zoals bijvoorbeeld lang staan
  • Wandelen

Kenmerkende kenmerken voor het verlichten van stenose rug symptomen zijn;

• Buigen van de rug
  • Zitten
  • Rusten en/of gaan liggen

Lumbale Stenose Symptomen

Diagnostiek Lumbale Stenose

Bij stellen van de diagnose lumbale spinale stenose staan een paar punten centraal. Ten eerste dienen de symptomen overeen te komen met wat is omschreven in de literatuur. Ten tweede zouden lichamelijke testen een aanvulling kunnen geven. Ten derde zou met behulp van beeldvormend onderzoek de symptomen bevestigd kunnen worden.

Een extra noot hierbij is echter wel dat de betrouwbaarheid van de afzonderlijke testen niet heel hoog is. Diagnostiek dient altijd vastgesteld te worden door combinatie van bovenstaande onderdelen.

Diagnostiek Stenose Symptomen

De diagnose van lumbale spinale stenose kan overwogen worden bij oudere patiënten die een geschiedenis van bil pijn en/of uitstralende beenpijn. Die wordt verergerd bij lopen en/of staan en wordt verminderd of verdwijnt bij het gaan zitten of vooroverbuigen.

Uit onderzoek blijkt dat wanner jouw pijn niet erger wordt bij het lopen. Het onwaarschijnlijk is dat je klachten hebt op basis van een stenose.

Symptomen Lumbale Stenose

Lichamelijk Onderzoek Stenose

Er is geen sterk bewijs die laat zien dat lichamelijke testen meerwaarde hebben in het stellen van de diagnose. De Fysiotherapeut, Huisarts en/of Neuroloog zouden onderstaande testen kunnen doen om een beter beeld te krijgen.

• Romberg test
  • Strekking van de rug laten maken
  • Testen van huidgevoeligheid en spierkracht
  • Achillespees reflex

Beeldvormende onderzoek

Bij een beeldvormend onderzoek kan je denken het maken van een MRI-scan, CT-scan en/of EMG. Deze drie middelen zijn goed onderzocht in hun betrouwbaarheid om een stenose aan te tonen. Ik zal de waarde van alle drie kort toelichten.

MRI-Scan

Volgens onderzoek van Kreiner et al. (2013) wordt gesuggereerd dat een MRI de meest passende test is voor het bevestigen van een stenose. Zowel op de aanwezigheid van een vernauwing van het spinale kanaal als een zenuwwortel beklemming. Het blijkt echter uit een studie van Haig et al. (2010) dat bij 65% van de mensen zonder stenose symptomen ook een stenose werd geconstateerd. Een MRI alleen zou dus nog niet voldoende kunnen zijn!

CT-Scan

In het onderzoek van Kreiner et al. (2013) is een CT-scan pas geschikt als een MRI-scan niet uitgevoerd kan worden. Of niet overtuigend is in het aantonen van een anatomische vernauwing of zenuwwortel beknelling. Maar ook bij een CT-scan is de conclusie. Dat er geen relatie bestaat tussen de symptomen van een stenose en de aanwezigheid van een anatomische vernauwing.

EMG

Een EMG (Electromyographic paraspinal mapping) zou de diagnose van een spinale stenose kunnen bevestigen. Bij de aanwezigheid van symptomen en al aanwezig bewijs uit een MRI of CT-scan. In de studie van Haig et al. (2010) blijkt dat een EMG zowel een stenose kan bevestigen als ontkrachten.

Uitstraling Been Beknelde Zenuw

Diagnose van een Stenose

Is er sprake van uitstralende beenpijn die erger wordt bij het staan en/of lopen en minder wordt bij het zitten en/of rusten. Kan het geprovoceerd worden door lichamelijk onderzoek? En wordt het bevestigd door een MRI-scan in combinatie met een EMG. Dan kan je met enige zekerheid zeggen dat je symptomen afkomstig zijn van een spinale stenose. Maar goed, nu je dit weet! Is het ook fijn om te weten wat je kan doen bij een stenose!

Waardevolle informatie?

Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Nog vragen of feedback? Laat gerust even je reactie en/of verhaal achter op onderstaand formulier.

Meer Stenose Informatie

Eric Droesbeke
Door

Eric Droesbeke

op 06 Nov 2022

Dank voor de duidelijke uitleg. momenteel heb ik pijn aan de achterkant van de rechterbil. Kous aan die kant aantrekken is bijna onmogelijk.Vroeger al een vernauwing in de ruggewervel(s) vastgesteld (beeldvorming). Zo gauw mogelijk weer naar de dokter.

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)