Lumbale Stenose

Een Lumbale Stenose is een vernauwing in de lendenwervelkolom of ook wel lage rug. Heb je pijn tijdens het staan en het lopen? Voelen je benen moe aan en wordt je loopafstand steeds kleiner? Lees dan verder!

Een stenose komt vooral voor bij mensen op latere leeftijd (>60+). Het zorgt niet altijd voor kenmerkende uitstralende beenpijn. Maar kan wel erg belemmerend zijn in het dagelijkse bewegen waaronder het lopen, staan en dagelijkse activiteiten. Om een goed beeld te krijgen wat een lumbale stenose is. Zal ik je een beeld geven hoe een stenose ontstaat, waar hij voor kan komen en wanneer hij zorgt voor klachten.

Stenose Rug Oefeningen

Lumbale Kanaalstenose

Lumbaal is de Latijnse benaming voor je lendenwervelkolom of ook wel je lage rug. Een stenose betekend letterlijk vernauwing en vindt bij de wervelkolom vaak plaats in het kanaal. Het wervelkanaal is de plaats waar de bundeling van je zenuwen, het ruggenmerg, doorheen loopt.

Er kan ook een lumbale stenose gevormd worden op de plaats waar de zenuwwortels uit het ruggenmerg lopen. Ter hoogte van het “foramen” van de wervel. Het foramen is een natuurlijke opening die door je wervel gevormd wordt.

Wat is een Lumbale Stenose

Beknelde rugzenuw

Op het moment dat de vernauwing van het kanaal of het foramen zorgt voor het beknellen van de zenuwen. Zorgt het voor kenmerkende stenose symptomen. Waarbij uitstralende beenpijn het meest kenmerkend is. Deze uitstralende beenpijn wordt vaak geprovoceerd op het moment dat de lage rug in een holle positie komt te staan. Zoals het staan, lopen en omhoog of naar achter moeten reiken. Terwijl vooral bij gebogen houdingen zoals het zitten de symptomen van een stenose verminderen.

Vernauwing in de rug

Een stenose houdt dus in dat er op twee mogelijke plaatsen een vernauwing in de rug zit;

1. Vanuit het wervelkolom kanaal, ook wel spinale stenose genoemd.
  2. Vanuit het foramen van de wervel, waar de zenuwwortel doorheen loopt.

Beide kunnen dus zorgen voor uitstralende beenpijn. Deze symptomen treden vaak op bij een gestrekte houding van je rug wanneer je staan en/of loopt. Terwijl ze vaak verminderen bij een gebogen houding van je rug zoals het zitten.

Beknelde Zenuw Rug

Wat is een Stenose

Hierboven beschrijft duidelijk wat een stenose is. Maar gelukkig is het zo, net als bij een hernia, dat wanneer er een vernauwing in je rug zit. Je er ook automatisch klachten en symptomen van hoeft te hebben. Beeldvormend onderzoek laat zien dat er ook veel mensen zijn met een lumbale stenose die nog nooit uitstralende beenpijn hebben ervaren. Dat is gelijk de reden dat een huisarts, fysiotherapeut en/of andere behandelaar je alleen zullen doorverwijzen bij kenmerkende symptomen.

Waardevolle informatie?

Dan kan ik het erg waarderen als je even een Like achterlaat! Nog vragen of feedback? Laat gerust even je reactie en/of verhaal achter op onderstaand formulier.

Meer Stenose Informatie

koos Oegema

koos Oegema

op 15 Feb 2024

voor het eerst lees ik in duidelijke taal over stenose(s). Met name de beschrijving over de twee mogelijke plaatsen. (wortelkanaal en wervelkanaal stenose) Dit heb ik niet eerder zo duidelijk beschreven gezien. Dank.

op 15 Feb 2024

Bedankt voor je positieve reactie Koos. Fijn dat je er goed bij geholpen bent. Mocht je aanvullende vragen hebben hoor ik het graag.

Koos Oegema

Koos Oegema

op 16 Feb 2024

Dank voor uw reactie. MRI stelde vast dat ik 2x een combinatie heb van een wortelkanaal- en een wervelkanaal vernauwing. Neuroloog kon verder niets doen .heb elke dag erge pijn. van welke vernauwing zou de ergste pijn komen.gebruik tramadol, helpt niet

op 19 Feb 2024

Graag gedaan. Dat antwoord zou de neuroloog het beste kunnen geven op basis van de uitslag van uw MRI. Het meest waarschijnlijk is dat bij een lumbale kanaalstenose de mogelijke pijn naar beide benen gaat. Terwijl bij een wortelkanaal stenose dit meestal naar een kant pijn of andere prikkels kan geven, tenzij de stenose zich aan beide kanten bevind. Het blijft verstandig om goed te 'luisteren' naar wat de pijn provoceert. Heeft u al de specifieke stenose oefeningen geprobeerd? Mvg Bastin

Reactie plaatsen

Gratis Rug "Screening"

Binnen 10 minuten ontdek je GRATIS wat de oorsprong van jouw lage rugpijn is. Bang voor een hernia? De Screening ontleedt jouw rugpijn op basis van wetenschappelijke feiten en praktische vragen met een duidelijke conclusie.
Download Gratis
Lage Rugpijn Herstel Methode (Gratis Rug Screening)